עשרות ישראלים שחזרו בחודשים האחרונים מהודו, רובם בגלל נגיף הקורונה, נאלצו לשלוח חבילות לארץ דרך משרד משלוחים בשם "בנא" בעיר פושקר. עד היום, למעלה מחצי שנה מאז שחזרו, הם לא קיבלו את החבילות ששלחו והכסף ששילמו, כ-1,500 שקלים, לא יוחזר להם.

"מנהל המשרד שדרכו עשינו את המשלוחים לא עונה לנו", טוענת טליה, מטיילת ישראלית. "הוא לקח ממני 1,500 שקל עבור המשלוח של החבילה שיש בה פריטים מאוד חשובים עבורי, אבל הוא לא עונה. ככה זה יותר מחצי שנה. כשהצלחתי לתפוס אותו הוא דרש ממני עוד כסף כדי שישלח את החבילות שלנו דרך חברה אחרת. התחושה שלנו שהוא עקץ אותנו. הוא השתמש בכל הכסף שלנו לצרכים שלו והחבילות שלנו תקועות בהודו. כשכבר השיגו אותו טען שהחבילות תקועות בניו דלהי וצריך שנשלח לו כסף נוסף לשחרר אותם. נשארנו בלי כסף ובלי חבילות".

 

גם עמית, ששלחה חבילות בדרך בנא מרגישה חסרת אונים. "אני ועוד 60 איש שאני מכירה נשארנו בלי הכסף ששילמנו לו ובלי חבילות. הוא לרוב מסנן אותנו, לא מביא לנו מספרי חבילות. הוא מספר לנו שהחבילות תקועות בדלהי. איך ייתכן שחברים שלו, ששלחו דרך חברות אחרות, כבר קיבלו את החבילות ואנחנו לא? הוא טוען שבגלל הסגר אין טיסות, אז איך מטיילים אחרים שלא שלחו דרכו קיבלו את החבילות שלהם? הוא משקר, הוא דורש שנעביר לו עוד כסף. יש לנו חשד שהוא לקח את הכסף שלנו והשתמש לצרכים שלו כי בהודו אין עבודה בגלל הקורונה".

לדבריה, היא וחבריה פנו בעניין לשגרירות ישראל בהודו ושגרירות הודו בישראל, כדי שיתערבו ויסייעו להעביר את החבילות שלהם לארץ. נציג שגרירות ישראל בהודו הסביר למטיילים שלא קיבלו את החבילות ואינו יכול לעשות דבר לסייע להם בגלל שמדובר בסכסוך על רקע אזרחי, אבל הם יכולים להיעזר בעורכי דין פרטיים ולתבוע את בעלי חברת המשלוחים.

חנות המשלוחים בנא בפושקר, הודו (צילום:  leshiy985)
חנות המשלוחים בנא בפושקר, הודו|צילום: leshiy985

על פי החשד, מדובר בעוקץ של למעלה ממאה אלף שקלים. כל חבילה שנשלחה דרך הסוכן מכילה מוצרים רבים שהמטיילים רכשו להם ולבני משפחותיהם במשקל של מעל עשרה ק"ג. 

א,' ישראלי נוסף, סיפר כי הוא רודף אחרי בנא חודשים רבים אבל הוא לא עונה לטלפונים שלו. "זו חוצפה. הוא קיבל ממני בחודש מרץ 1,200 שקל עבור משלוח החבילה. זה המון כסף והוא נעלם כאילו בלעה אותו האדמה. אין קול ואין עונה. כשהוא כבר עונה הוא רוצה עוד 1,000 שקל כדי לשלוח את החבילה. כל פעם יש לו תירוצים. אני מעריך שכמוני יש עוד כמה מאות".

מירון קרליק, בעל דף הפייסבוק, "הודו- מטיילים עם מירון" הציע למטיילים להמשיך לפנות בתלונות לשגרירות ישראל בהודו כדי לקבל סיוע ומענה איך לפתור את המצב. בנוסף, המטיילים פתחו קבוצת וואטסאפ שבה הם מעדכנים האחד את השני והם שוקלים להגיש נגד בנא תביעה לבית משפט בהודו בניסיון לקבל את החבילות שלהם וכספם.

"זה לא הגיוני שלא מעט מטיילים ישראליים קיבלו חבילות מחברות אחרות שדרכם שלחו את החבילות למרות שאין הרבה טיסות ורק אנחנו נותרנו באוויר", אמרה בייאוש אחת המטיילות, "אנחנו לא נוותר לו".

*ניסינו לפנות למי שמנהל את חנות המשלוחים בהודו אך לא הצלחנו לקבל את תגובתו עד לרגע זה.