הבחירות בארצות הברית מגיעות לישורת האחרונה: עימות הבחירות הראשון בין המועמדים לנשיאות ארצות הברית סיפק הלילה (בין שלישי לרביעי) בעיקר האשמות ומתקפות מתחת לחגורה - ומעט מאוד מהות. טראמפ וביידן הלמו זה בזה במשך 90 דקות: טראמפ קרא ליריבו ביידן "איטי" ו"לא חכם", ואף תקף באופן חסר תקדים את בעיית הסמים של בנו. ביידן השיב במתקפה משלו והגדיר את טראמפ כ"בובה של פוטין", שקרן וגזען. מדובר בעימות הראשון מבין שלושה, שנערך עם קהל מצומצם ותחת הגבלות של ריחוק חברתי.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

הנשיא טראמפ וסגן הנשיא לשעבר ביידן, נפגשו לעימות של 90 דקות בקליבלנד, אוהיו (מדינה בה טראמפ ניצח ב-2016), בהנחייתו של מגיש רשת החדשות "פוקס ניוז" – כריס וואלאס. הנושאים עליהם בין היתר נדרשו הנוכחים להגיב הם: הניסיון וההישגים של טראמפ וביידן, בית המשפט העליון, מגפת הקורונה, הכלכלה, גזע ואלימות בערים והגינות הבחירות.

העימות התנהל ללא הפסקות וחולק ל-6 חלקים, כל אחד מהם נמשך 15 דקות. המנחה וואלאס, פתח כל קטע בשאלה, כאשר לכל מועמד היו שתי דקות לתשובה. לאחר מכן יכלו המועמדים לשאול שאלות זה את זה, אולם כל העת שמרו המועמדים על מרחק זה מזה ולא לחצו ידיים. בקהל נכחו כ-70 איש, כשכולם עברו בדיקות קורונה. אנשי הקמפיינים של הצדדים לא התראיינו כלל.

על פי דיווחים בתקשורת האמריקנית, טרם החל העימות, שני הצדדים התכוננו לעימות אישי במיוחד ומלא בניסיונות לעצבן את היריב ולהכניס אותו למגננה. יועצים משני הצדדים אמרו לרשת CNN שהאפשרות שילדיהם של שני המועמדים יעלו כנושא למתקפה - בהחלט אפשרית - וכך היה.

העימות הנשיאותי - דקה אחר דקה

05:40: הסתיים העימות בין טראמפ לביידן. וולף בליצר מ-CNN סיכם: "זה היה העימות הכאוטי ביותר שראיתי, הכאוטי ביותר שראינו".

נשיא ארה
העימות הראשון בין השניים|צילום: רויטרס_



05:37: 
טראמפ עונה לשאלה אם יקבל את תוצאות הבחירות: "אני רוצה שהאנשים שלי יפתחו את העיניים, אבל אני רואה מניפולציות והונאות, פתקים בפחי זבל...". ביידן אומר שיכיר בתוצאות הבחירות ומגן על הליך הבחירות. ביידן טוען שטראמפ מפחד מהתוצאות שיתקבלו עם ספירת כל הקולות.

05:36: טראמפ: "לפני 3 ימים נמצאו פתקי הצבעה שמולאו על ידי חיילים שנזרקו לפח – ובכולם היה כתוב טראמפ, הם מרמים".

05:33: 
בקמפיין טראמפ בודקים את האמירות של ביידן לגבי הסביבה ואיסור של סדיקה הידראולית (שיטה המשמשת להפקת נפט וגז טבעי, שתוצריה מזהמים את הסביבה). הבטיח שיאסור או לא? הנה הסרטון.

05:31: טראמפ בתגובה מזהיר מהונאה: "זה הולך להיות אחד הזיופים הגדולים שנראו מעולם. אולי לא נדע מה התוצאות במשך חודשים".

05:28:
ביידן: "מנהל ה-FBI טוען שלא יהיו זיופים בבחירות בדואר". הוא הוסיף כי יכבד את תוצאות הבחירות וביקש מהאזרחים לצאת להצביע.

05:22: 
ביידן: אחזיר את ארה"ב להסכם פריז (ההסכם הסביבתי העולמי לשמירה מההתחממות הגלובלית).



05:19: 
פוקס ניוז מדווחים שבניגוד לטענת טראמפ יש 175 ארגוני שומרי חוק שתומכים בביידן.

05:17: העימות בין טראמפ לביידן על בנו של סגן הנשיא לשעבר ייזכר כאחד הרגעים הדרמטיים של העימות.

05:15:
ביידן אומר שהאומה תחת טראמפ הפכה חלשה יותר, חולה יותר ומפולגת יותר. "הנשיא הוא בובה של פוטין", אמר ביידן (הילרי קלינטון אמרה דבר דומה לפני 4 שנים בעימות).



05:13:
המנחה וואלאס נוזף בנשיא טראמפ: "אולי תעמוד בהתחייבויות של אנשי הקמפיין שלך ותאפשר לביידן לדבר 2 דקות ללא הפרעה?"

05:10:
טראמפ סירב לגנות את הקיצוניים והגזענים מימין בתגובה לשאלת המנחה. הנשיא המכהן הספיק להעביר את האשמה לתנועות שמאל שלטענתו אחראיות לחוסר הסדר. 

05:08: 
טראמפ תוקף את ביידן על חלקו בחוק מ-1994 למניעת פשע, וטוען שלא לחינם אף ארגון שומרי חוק לא תומך בביידן.

05:03: ביידן על טראמפ: "הוא גזען, אנשים צריכים להיות מודעים למשמעות של פעולות, זה חשוב להערכה העצמית של אנשים. אנשים כמוהו (טראמפ) שופטים אנשים על פי הצבע, על פי מעמד כלכלי". טראמפ: "ביידן לא רוצה לדבר על חוק וסדר כי הוא פוחד לאבד את תמיכת השמאל הקיצוני".

05:01: 
טראמפ: "אנחנו מאמינים בחוק וסדר. המושלים הדמוקרטים לא מאמינים בזה ולכן יש מהומות, אתה לא מאמין בחוק וסדר". ביידן טוען שיש הבדלים בחברה האמריקנית ושיש בין השוטרים תפוחים רקובים: "אנו נמצא לזה פתרון. השוטרים לא שמחים לראות מה שקרה לג'ורג 'פלויד". זו הפעם הראשונה שטראמפ שתק בתגובה.

04:56: 
עיתונאים ומומחים סביב העולם מסכימים ברשתות החברתיות שהעימות הזה הוא אחת מנקודות השפל בפוליטיקה האמריקנית.

04:55: 
ביידן: "מה שטראמפ עשה זה אסון לחברה האפרו-אמריקנית".



04:53: 
הוויכוח הילדותי נמשך: וואלאס נאלץ להרים את הקול. "סין אכלה לך את ארוחת הצוהריים", אמר טראמפ באחד הרגעים המוזרים בעימות הזה. לאחר מכן הוא תקף את משפחתו של ביידן: "אפשר לדבר על המשפחה שלו כל הלילה".

04:51: 
ביידן: "קשה לדבר כשיש כאן ליצן כזה".

נשיא ארה
עימותים קשים על הבמה, הלילה|צילום: רויטרס_



04:49: טראמפ תקף את משפחתו של ביידן: "אין ספק שהבן שלך נכנס פנימה לאוקראינה, לוקח להם מיליארדי דולרים, לניהול שלו. הוא מרוויח מיליוני דולרים לעצמו ורק מתוך סקרנות, אשת ראש העיר של מוסקבה נתנה כספים רבים לבן שלך. מדוע? מה הוא עשה עם הכסף הזה? ביידן מגיב: "הדברים האלה לא נכונים. אפשר לדבר גם על המשפחה שלך אבל זה לא מה שהציבור רוצה לדבר עליו".



04:46: 
אז כמה טראמפ שילם במיסים? שימו לב למחשבון המיסים הזה שהכינו בקמפיין ביידן. הוא מחשב כמה את/ה שילמתם יותר מהנשיא - https://joebiden.com/trumptaxes

נשיא ארה
המועמדים מתכתשים, הלילה|צילום: רויטרס_



04:45: 
בנוגע לתשלומי המס של טראמפ - הוא מגיב לתחקיר הניו יורק טיימס: "שילמתי מס של מליוני דולרים, עוד תראו. בעבר הייתי יזם פרטי ופעלתי כך, אובמה הוא זה שנתן לנו הקלות במס". ביידן לטראמפ: "אתה הנשיא הגרוע בהיסטוריה של אמריקה".

כריס וולאס, מנחה העימות (צילום: רויטרס)
מנחה העימות כריס וואלאס, הלילה|צילום: רויטרס
המתמודד הדמוקרטי לנשיאות ביידן (צילום: רויטרס)
המועמד הדמוקרטי ביידן, הלילה|צילום: רויטרס



04:41: 
טראמפ טוען שהכלכלה האמריקנית שוברת שיאים ושביידן "יכבה את הכלכלה ויהרוס את ארה"ב". ביידן טוען שהנשיא עומד בצד של המיליונרים: "אי אפשר לתקן את האומה בלי להתמודד עם משבר הקורונה".

04:35: 
וואלאס לביידן: "אתה מארגן כנסים קטנים יותר מהנשיא טראמפ". טראמפ בתגובה: "כי אף אחד לא מגיע פשוט". המנחה צחקק.

04:35: 
טראמפ מבקר את ביידן על עטיית מסיכה: "יש לו מסכה, הוא איתה כל הזמן, יש לו את המסכה הכי גדולה שיש". ביידן מגיב ואומר שהמסכה מצילה מאות אלפי חיים.

המתמודד הדמוקרטי לנשיאות ביידן (צילום: רויטרס_)
המתמודד הדמוקרטי לנשיאות ביידן|צילום: רויטרס_



04:33:
אתם לא היחידים ששמים לב - העימות הולך ומתדרדר לחילופי דברים בין המועמדים.

04:29:
טראמפ תוקף את ביידן חזיתית. טראמפ טוען שחיסון לקורונה היה יכול להתקבל באופן מהיר יותר, אבל העניין הפך לפוליטי בגלל "השמאל" (במהלך האמירה הזו, הוא הצביע על ביידן בזלזול). "אין שום דבר חכם בנוגע אליך ג'ו, אל תגיד אפילו את המילה חכם, ג'ו", שיגר הנשיא. "סיימת את הלימודים שלך במקום האחרון בכיתה, ואתה אומר חכם?". ביידן הגיב בזלזול: "נו באמת, אולי תשתוק שנייה?".

04:24:
העימות עובר לדון במשבר הקורונה בארצות הברית ומספר המתים הגבוה. ביידן: "לנשיא אין תוכנית, הוא לא מתכנן שום דבר, הוא נכנס לפאניקה". טראמפ: "אנחנו עשינו את כל מה שצריך, אתה לא היית מצליח. אין לך את זה בדם".

נשיא ארה
תוקף את ביידן חזיתית, טראמפ|צילום: רויטרס



04:21: 
ביידן מגן על תוכנית הבריאות שלו ואומר שאין לו כוונה לסגור ביטוחי בריאות פרטיים - כולם יודעים שהוא שקרן". בהמשך המילים בין השניים מחריפות, שמענו אפילו "שתוק, בן אדם".

נשיא ארה
העימות מתחמם, הלילה|צילום: רויטרס

04:18: המועמדים מתעמתים בנושא "אובמה-קייר" וקוטעים אחד את השני פעמים רבות. המנחה מנסה ליצור סדר בדיון.



04:14: 
טראמפ טוען שביידן יהיה איטי מידי בכדי להתמודד עם הקורונה. לאחר מכן הוא מאשים את וואלאס ואומר למנחה "כנראה אני מתמודד מולך ולא מולו".

נשיא ארה
נשיא ארה"ב עולה לבמת העימות|צילום: רויטרס



04:11: 
המילים הראשונות של ג'ו ביידן לנשיא טראמפ בתרגום - "מה קורה בן אדם", "How ya doing man?".

04:10: 
טראמפ על המינוי בבית המשפט העליון: "המינוי שלנו פנומנלי, אנחנו מנצחים בבחירות ולכן זו זכותו למנות את אמי קוני בארט". טראמפ טוען שהדמוקרטים היו עושים את אותו הדבר. ביידן טוען שהיה צריך להמתין עם המינוי עד אחרי הבחירות.



04:09:
הנושא הראשון: מינוי שופט/ת מחליפה לשופטת בית המשפט העליון במקומה של השופטת רות ביידר גינזבורג, שהלכה לעולמה ערב ראש השנה. מינוי בעיתוי בעייתי, סמוך לבחירות לנשיאות. עד כה כללי הנימוס נשמרים.

04:06:
החל העימות: הנשיא טראמפ והמועמד ג'ו ביידן עלו לבמה והתייצבו בעמדותיהם.

נשיא ארה
המועמדים לנשיאות על הבמה



04:01: 
הילרי קלינטון שוחחה עם MSNBC ואמרה שהיא מצפה שביידן יבוא חשבון עם טראמפ על הכהונה שלו. "עכשיו יש לו מוניטין שהוא צריך להגן עליו", היא אמרה. כמי שהתמודדה מול הנשיא טראמפ, קלינטון הזהירה את ביידן שלא ליפול ל"שיגעון" של הנשיא.

03:59: רעייתו של הנשיא טראמפ, מלניה, נכנסה לאולם העימות והתיישבה במקומה.

03:58:
מנחה העימות כריס וואלאס עלה לבמה והחל בהצגת העימות.

סגן נשיא ארה
מייק פנס כעת בפנסילבניה, הלילה|צילום: רויטרס



03:57:
המשפחות של הנשיא טראמפ והמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן הגיעו לאולם והתיישבו במקומותיהם.

03:52:
כריס וואלאס מרשת "פוקס ניוז" לא נחשב ממעריציו של טראמפ כמו מגישים רבים ברשת שלו. הוא נתפס בארה"ב כעיתונאי רציני, חוקר שוויוני, שמזכיר לאמריקנים את העיתונאים של שנות השישים והשבעים. הוא הגיש ברשתות רבות לפני פוקס ולפני העימות היום. ב-2016 כבר הנחה עימות אחד והיה המנחה הראשון מפוקס ניוז בעימות.

קהל העימות  (צילום: רויטרס_)
הקהל בעימות, הלילה|צילום: רויטרס_
העימות בארה
התכנייה שקיבל הקהל, הלילה



03:48: 
אנשי ועדת העימותים של ארצות הברית נואמים כעת ומסבירים את ההנחיות ל-80 בעלי המזל שזכו להיות באולם העימות.

03:39:
בצוות הקמפיין של ביידן הקימו דף טוויטר מיוחד בו הם צפויים לצייץ תוך כדי העימות - בכל פעם שדבריו של טראמפ יסתרו את העובדות.

 
03:36:
 לקראת העימות, טראמפ דיבר בפנסילבניה וסימן את הקו שלו מול ביידן. טראמפ אמר על יריבו: "הוא בחור טיפש, תמיד הכירו אותו כבחור טיפש. עכשיו - אני מצפה לראות אותו בעימות".

03:33:
הנשיא טראמפ הספיק להצהיר שהוא בטוח בכך שיהיה המנצח בעימות הלילה. במייל לגיוס תרומות מתומכים כתבו אנשי הקמפיין שלו, אולי מוקדם מדי - המועמד טראמפ הראה לעם האמריקני שהוא תמיד יילחם עבור אמריקה.

03:32:
השיירה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הגיעה למתחם בו מתקיים העימות באוהיו.
 

03:14: סגן הנשיא מייק פנס עורך בשעות אלה קמפיין בפנסילבניה: "אנשים שואלים אותי - כמה זמן הנשיא מתכונן לעימות? אני עונה - כל חייו". פנס הבטיח לתומכיו: "אחרי שתראו את העימות הערב, בכלל לא תזכרו שהייתי כאן".

03:06:
הקהל המצומצם שהגיע לעימות קיבל תכניה ומגבונים אנטי בקטריאליים.

עימות הבחירות בארה
הבמה לקראת העימות, הלילה



03:00: 
ההכנות בעיצומן לקראת עימות הבחירות הראשון בין הנשיא טראמפ למועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן. 

 רגע לפני העימות

עוד לפני האירוע, שני המועמדים היו ידועים כמשתתפים לא טובים בעימותים, ולשניהם היו לאורך השנים (לביידן ניסיון עשיר משמעותית מטראמפ בעימותים פוליטיים) מעידות ותקלות. בעימותים קודמים ביידן העיד על עצמו שהוא מדבר יותר מדי, ולעתים מפסיק משפטים באמצע. מן העבר השני, בעימותים הרפובליקניים והנשיאותיים לקראת הבחירות ב-2016 טראמפ לא הצליח להישאר ממוקד בנושאים והתמקד בלתקוף באופן אישי את המתמודדים.

_OBJ_OBJ

סגן הנשיא לשעבר, ביידן, העלה לפני העימות תמונה בחשבון הטוויטר שלו עם אוזניות וגלידה. הציוץ הגיע בתגובה לדבריו של טראמפ אמש, על כך שצריך לבדוק האם ביידן לוקח חומרים ממריצים לקראת העימות בין השניים. "זה ערב הדיבייט, אז יש לי אוזניות ומשפרי הופעה מוכנים".

 

מערכת הבחירות היצרית והאמוציונלית צפויה להגיע לסיומה בעוד כ-5 שבועות. במהלך השבועות האחרונים שני הצדדים תקפו אחד את השני, כשהנשיא טראמפ אף כינה את ביידן "טיפש". ביידן מצידו, תקף בעיקר את הטיפול של טראמפ בנגיף הקורונה.