אושר סופית: עקב משבר הקורונה חברות התעופה לא יצטרכו לפצות נוסעים בשל ביטול או שינוי בתנאי הטיסה, והתקופה שבה יוכלו להשיב לנוסעים את תמורת הכרטיס תוארך. את החוק אישרה הכנסת היום (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית ומטרתו הקטנת הנזקים לחברות התעופה בתקופת המשבר. 49 ח"כים תמכו, 17 התנגדו ו-2 נמנעו.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

כיום, חברות תעופה מחויבות להעניק לנוסעים הטבות בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה. בשל משבר הקורונה נקלעו חברות התעופה למצוקה ולקשיים תזרימיים ולפיכך האריכה הכנסת, כהוראת שעה, את התקופה להשבת התמורה לנוסע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה.

עוד נקבע כי במקרה של ביטול טיסה, חברת התעופה תוכל להציע לנוסע, לבחירתו, שובר זיכוי במקום השבת תמורה. שובר הזיכוי יינתן לצרכן רק אם הוא יסכים לכך בכתב, על מנת לוודא שהצרכן מודע לאפשרות לקבל את כספו בחזרה במקום השובר. בנוסף, נוסע לא יהיה זכאי לפיצוי כספי (מלבד התמורה) בשל ביטול או הקדמת טיסה וזכאותו של נוסע שטיסתו בוטלה לשירותי לינה במלון תוגבל לשני לילות.

הוראת השעה תחול בדיעבד על כל הטיסות מישראל ואליה מחודש מרץ, וגם על טיסות שהמריאו לפני מרץ אם יעדן היה כזה שחלה לגביו חובת בידוד בשל הקורונה. הוראת השעה תסתיים בסוף אוגוסט ושר התחבורה, בהתייעצות עם שר הכלכלה ובאישור ועדת הכלכלה, יוכל להאריך אותה בתקופות של עד 9 חודשים במצטבר.

אחמד טיבי (צילום: Hadas ParushFlash90)
ח"כ טיבי התנגד: "ביטול החוק הצרכני ביותר"|צילום: Hadas ParushFlash90

"במצב הנוכחי חברות התעופה נפגעו אנושות ממשבר נגיף הקורונה בשל ירידה עצומה בהיקף הביקושים, לעומת הוצאות קבועות גבוהות שיכולתן לצמצם אותן מוגבלת מאוד", נכתב בדברי ההסבר. "התמשכות מצב זה מהווה סכנה ממשית להמשך קיומן של חברות התעופה הישראליות כחברות בנות–קיימא".

עוד נכתב: "בשל המצב הגיאופוליטי של ישראל, שלפיו היא הלכה למעשה מדינת אי בלא קשר יבשתי לשותפי הסחר והתיירות העיקריים שלה, קווי התעופה מהווים גשר עיקרי של מדינת ישראל לעולם בהקשר של מעבר בני אדם וכן של סחורות בעלות מאפיינים מסוימים. לפיכך יש חשיבות למשק בשימור יכולת הפעילות של חברות התעופה בכלל והישראליות בפרט. בנסיבות שנוצרו יש למצוא דרכים להקטין את הנזקים שנגרמים לחברות התעופה עקב המשבר החריף בענף, ותיקון החוק המוצע הוא אחת מהן".

ח"כ אחמד טיבי, שיזם את החוק המקורי המחייב פיצוי לנוסעים, התנגד להצעה: "זה חוק שמבטל את החוק הצרכני ביותר שהיה בכנסת, חוק שיפצה על ביטול טיסה על עיכוב וזה לפי הגדרת כל כתבי הצרכנות, החוק הצרכני ביותר שהכנסת חוקקה בשנים האחרונות. אני גאה שקוראים לו חוק טיבי ואני גאה שהוא מאלץ את חברות התעופה לדייק בזמנים ולהתחשב בטעויות, בעיכובים, בביטולים ולהחזיר ולפצות את הנוסעים. חברות התעופה כמעט קורסות ולכן המדינה מחויבת להזרים סיוע ישיר לחברות התעופה. במקום זה מה הם עשו? מקפחים את האזרח".