"כאילו אין קורונה": הסגר המלא שאליו נכנסה מדינת ישראל לפני כשבוע נועד לצמצם את התחלואה - אך נראה שההגבלות על התחבורה הציבורית עלולות להוביל לתוצאה ההפוכה. פעילות האוטובוסים - המשמשים בין היתר עובדים חיוניים - צומצמה משמעותית, שלא בהתאם לביקוש ולצורך. שרת התחבורה רגב אומנם הנחתה אמש (רביעי) לתגבר את הקווים העמוסים, אך נוסעים העידו גם הבוקר על צפיפות ועומסים חריגים. נתוני יישומון Hop On מעידים - למרות הצמצום החד בהיקף השירות, הירידה בביקוש בשבועות האחרונים שולית.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

"הגעתי לתחנה ברחוב וחיכו שם כבר שלושים אנשים", סיפרה חני ינקוביץ' שנסעה מפתח תקווה לתל אביב. "יש פועלים שצריכים להגיע לעבודה ולחזור הביתה, אבל חלק גדול מהאוטובוסים פשוט חולפים בלי לעצור. כשאחד מהם כבר עוצר אז כולם עולים אחד על השני, לא מעניין אותם, כאילו אין קורונה". ינקוביץ' תיארה: "לא כולם עם מסכות, אבל לא נעים להעיר כל הזמן. גם אני עליתי כי אין ברירה, אני עובדת חיונית וחייבת לנסוע".

בתיעודים שונים מרחבי הארץ ניתן לראות אנשים רבים עומדים בצפיפות באוטובוסים - התקהלויות שאותן נועדו ההנחיות למנוע. עם תחילת הסגר לפני כשבועיים צומצמה פעילות התחבורה הציבורית ב-50%. בעיה דומה התעוררה עם צמצום פעילות התחבורה גם במהלך הסגר הראשון - אך התמונות מעידות שהלקח לא נלמד.

עומס נוסעים בתחבורה הציבורית
עומס נוסעים בתחבורה הציבורית

"עמוס מאוד מאוד בתחבורה הציבורית. הפחיתו את תדירות האוטובוסים, אוטובוס פעם בשעה, מטרונית פעם ב-12 דקות - וזה גורם לעומס ענק", סיפרה יפית שמתגוררת באזור חיפה. יפית עובדת בבנק ונוסעת לעבודה גם בתקופה זו. "יש גם המתנה ארוכה בתחנות עם עשרות אנשים, ואז כשסוף סוף המטרונית מגיעה - היא מלאה. הנהגים לא מקפידים על עטיית מסכות, אין פקחי קורונה, ובפועל אין גם 50% תפוסה. זה מחדל עצום - וכבר בפעם השנייה, כאילו לא למדו כלום".

וגם הנתונים מעידים על עומס; במהלך הסגר נרשמה ירידה קלה בלבד בשימוש בתחבורה הציבורית. ב-21.9 השימוש עמד על 74% בהשוואה לשגרה. ב-30.9 עמד השימוש על 69% - כלומר ירידה של 5% בלבד בימי הסגר. 

הירידה השולית בשימוש מתרחשת בזמן שבשירות חלה ירידה משמעותית הרבה יותר - של 50% לפחות. בחלק מהערים הייתה אף עלייה בשימוש. בנוף הגליל (נצרת עילית) הנתונים בסוף ספטמבר הם 103% בהשוואה לשגרה, ובגבעתיים 92%. הנתונים נמסרו ל-N12 מיישומון "אוטובוס קרוב" מבית Hop On.

נטלי בקרמן היא תושבת ראשון לציון ועובדת חיונית במפעל מזון הממוקם סמוך לקניון איילון. הקו הישיר מביתה לעבודה בוטל בעקבות הסגר - והיא נאלצת לנסוע בשני קווים שונים ובנוסף ללכת ברגל מרחק של כרבע שעה בבני ברק.

עומס נוסעים בתחבורה הציבורית (צילום: ברוך הנוורקר)
עומס נוסעים בתחבורה הציבורית|צילום: ברוך הנוורקר

"מפחיד לנסוע באוטובוס, אני יוצאת מוקדם בבוקר לפני שבע כדי להימנע מהפקקים וכבר יש עשרות אנשים שמחכים, הרבה מהם בלי מסכות. בתחנה צריך לחכות לפעמים יותר מחצי שעה עד שאפשר לעלות לאוטובוס", היא אמרה בשיחה עם N12. "בדרך חזרה אחר הצוהריים, הרחובות בבני ברק מלאים באנשים וגם האוטובוסים והתחנות, זה מפחיד. אני לא מבינה למה אפשר להתפלל אבל אני לא יכולה לנסוע באופן נורמלי בקו הישיר מהבית לעבודה".

שמרית נוטמן מנכ"לית ארגון 15 דקות אמרה: "אם המדינה רוצה לוודא שמי שלא צריך להיות מחוץ לבית לא יעלה על התחבורה הציבורית בזמן הסגר - שתאכוף! נוסעי התחבורה הציבורית, התלויים בה בשביל להגיע לבית החולים או למקום העבודה שלהם שהוגדר כחיוני, לא צריכים לסבול מתחבורה ציבורית לא מתפקדת - בגלל שהמדינה לא יודעת או לא רוצה לאכוף".

עוד הוסיפה נוטמן: "מאות תלונות מצטברות אצלנו בימים האחרונים, ומצביעות על כשלים מהותיים במערך התחבורה הציבורית בכל רחבי הארץ. זה לא יד המקרה, זו החלטה מכוונת להקטין את שירות התחבורה הציבורית בימי הסגר ל-25% מהשירות הרגיל. אנחנו פונים לשרת התחבורה מירי רגב ואומרים: לא מאוחר מדי לתקן ולהחזיר את התחבורה הציבורית לסדרה".

ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית הגיב גם הוא ואמר: "מדובר במציאות הזויה אשר מעמידה את ציבור הנהגים בין הפטיש לסדן. רק השבוע אושרו תקנות התחבורה הציבורית אשר פוגעות אנושות בשלומם של הנהגים והתיעודים מהאוטובוסים מציבים תמונת מצב מדאיגה להחריד. בפועל הם לא משקפים באמת את מה שקורה. זו בושה וחרפה שמשרדי הממשלה לא רואים את ציבור הנהגים אשר מסכנים את בריאותם יום יום ושעה שעה. אנו תוהים מי ישמור על בריאות הנהגים. האוטובוסים הפכו לפצצות קורונה מתקתקות".