מחקרים מראים כי כ-41 אחוז מהמועסקים בארה"ב חושבים להחליף את הקריירה שלהם, גם בישראל עובדים רבים ניצלו את משבר הקורונה כדי לחשוב על העתיד ועל שינוי בעבודה.  יש הרבה סיבות לעזוב את העבודה, בתעשיית ההייטק למשל,  המחסור החמור בעובדים גורם לחברות להציע הטבות ענק כדי למשוך עובדים שמתפתים להתפטר.

אבל יש עוד סיבות: חוסר סיפוק, תחושת חוסר הערכה, חוסר גמישות בשעות העבודה, השכר או סתם שחיקה כללית. בנוסף, לרבים נוספה האפשרות לעבוד מאיפה שהם רוצים, מתי שהם רוצים. אבל, לפני ההחלטה להתפטר, אולי כדאי שתקדישו מחשבה – האם זו באמת ההחלטה הנכונה.

הצורך המיידי לא תמיד עונה על המטרות ארוכות הטווח. אמילי ברנרד באהן, מנהלת בכירה לשעבר בכמה מהחברות הגדולות בעולם, שמשמשת היום כיועצת למנהלים, כתבה ב-Harvard Business Review, מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד – למה אולי כדאי לכם דווקא להישאר בעבודה. "אני יודעת שהשינוי בעולם העבודה פותח הזדמנויות חסרות תקדים לקידום עובדים רבים", היא כותבת. "אז איך אפשר לדעת אם להישאר במקום העבודה הנוכחי היא החלטה טובה יותר?".

אלה הסיבות שבהן כדי לכם להישאר בעבודה

  1. מישהו לקח עליכם חסות בעבודה

    את הערך של מנטור במקום העבודה כולם יודעים, אבל מה שיש לו באמת ערך זה מישהו שמכיר את העבודה שאתם עושים ויערוב לכם מול המנהלים, השותפים ואנשים אחרים. אם אדם בעל השפעה בחברה לקח עליכם חסות הוא ידבר בעדכם כשיגיע הזמן לבקש העלאה או קידום.

    במקרה כזה, אולי לא כדאי לכם להמר על מקום עבודה חדש. תעבדו קשה, תנו לו לדעת כמה אתם מחויבים להצלחה של הארגון. בתקופה כזו, שיש המון שינויים, כשהזדמנויות חדשות צצות, הוא בטח יעלה את השם שלכם.

  2. בחברה שלכם יש הזדמנויות צמיחה בלתי צפויות

    אנשי מפתח שמגיעים לחברה הם מייצרים שינויים בארגון. ההגעה שלהם עשויה לייצר עבורכם אפשרויות לקבלת אחריות נוספת, יצירת קשרים חדשים ומאפשרת הסתכלות חדשה עליכם בהנהלה. המנהלים החדשים יכולים לזהות בכם דברים שהאחרים לא ראו.

    אם תבנו את מערכת היחסים שלכם איתם בצורה נכונה, תוכלו לנצל את זה לפיתוח מיומנויות חדשות ולהוסיף ערך לארגון. מבלי שתכננתם תוכלו לקבל תפקיד חדש או הזדמנות להשתתף ביוזמה אסטרטגית לארגון שבו הביצועים שלכם יהיו הרבה יותר בולטים להנהלה.

    התפשטות נגיף הקורונה גרמו לחברות רבות לבחון מחדש את החזון שלהן, את המטרות האסטרטגיות ואת היוזמות. כמו בפוקר, לפעמים הכי טוב לחשוף את הקלפים רק אחרי שתראו את כל הקלפים של השחקנים האחרים על השולחן. חכו קצת לראות לאן הארגון מתפתח, כך תוכלו לקבל החלטה מושכלת על עתידכם.

  3. אתם עומדים ביעדים שלכם – ועושים עבודה מצוינת

    אם אתם נותנים ערך רב לחברה שלכב, מייצרים פתרונות חדשניים לבעיות שקשה לפתור אותן, ויצרתם לעצמכם מוניטין טוב, למה לעזוב עכשיו?

  4. אתם פשוט עדיין לא מוכנים

    מעבר לחברה חדשה ולתפקיד חדש זה מהלך מרגש שיכול לטלטל את חייכם. במקרים רבים זה בדיוק מה שצריך לפיתוח הקריירה. אבל, אתם חייבים להיות מוכנים למהלך כזה. צורת החשיבה שלכם, הפתיחות שלכם ללמוד ולהקשיב וגישה חיובית הכרחיים לתפקיד החדש. אם אתם מתחילים לעבוד מרחוק או בעבודה היברידית, סביר להניח שאתם תצטרכו לעבוד הרבה יותר קשה כדי להתאקלם בסביבה החדשה.

    שינוי יכול להיות מתיש, וכדאי לבחון אם זה באמת הזמן הנכון בשבילכם. האם המשפחה שלכם מוכנה? האם אתם בשלב שבו הילדים שלכם והאנשים בבית יכולים לספוג את זה? אלה גם דברים שצריך לבחון לפני שעושים את השינוי.

  5. רוצים לעזוב? זמן מעולה למשא ומתן

    אתם לא מרוצים מהמצב הנוכחי בעבודה? זה הזמן שבו לעובדים יש את מנוף הלחץ המשמעותי ביותר. אתם יכולים לדון על השכר שלכם, תנאי העבודה, אפשרויות הקידום, הגמישות בעבודה ועל כל מה שאתם חושבים שמגיע לכם לקבל.

    נצלו את הזמן הזה ושבו עם המנהל שלכם. נהלו שיחה פתוחה ומקצועית ותבחנו איך אפשר לשפר את תנאי העבודה.  שמרו על השיחה ידידותית, ותגיעו עם נתונים על הביצועים שלכם על מנת להקל עליהם להילחם עליכם. חברות רבות מבינות את הסיכון והעלויות בלאבד עובדים טובים, יכול להיות שהם ישפרו לכם את התנאים.

אם אתם מתקשים להעריך את הסיטואציה ולהחליט אם אתם צריכים להישאר או לעזוב תשאלו את עצמכם את השאלות הבאות. כמה אני מסופק בעבודה שלי? קחו בחשבון את כל הפרמטרים החל מהשכר, המשמעות והערך שאתם מקבלים, תנאי העבודה, ההטבות, היציבות, התרבות הארגונית וההזדמנויות לצמיחה.

שאלה נוספת שכדאי שתשאלו, מה צפוי להשתנות בחברה בשנה הקרובה? איך השינויים יכולים לשרת את הקריירה שלי? זכרו שגם סיטואציה לא טובה יכולה להיות הזדמנות צמיחה בתנאים הנכונים.

שאלה נוספת שכדאי שתבחנו, איזה פעולות אני יכול לנקוט כדי להיות מרוצה יותר במקום העבודה הנוכחי? אל תהססו לשתף בשאלה הזו את המנהל שלכם או אנשים אחרים שאתם סומכים על העצה שלהם.

אם אתם חושבים שיש לכם את האפשרות לשפר את התחושה שלכם במקום העבודה, דברו עם המנהל, עם משאבי אנוש או עם אנשים אחרים שתומכים בכם. תנו דוגמה משמעותית של התרומה שלכם לארגון ובטאו את המחויבות שלכם לארגון. הישארו מחוברים גם לגורמים אחרים, חזקו ואל תפסיקו לבנות את הקשרים שלכם בתעשייה. דעו את המטרות של הארגון והתנדבו באופן אסטרטגי במקומות שאתם חושבים שאתם יכולים לייצר השפעה חיובית.

ההחלטה להישאר היא פעמים רבות האסטרטגיה האפקטיבית ביותר לפיתוח הקריירה שלכם.