כשהאיחוד האירופי הודיע על חקירת מתן הסובסידיות בסין על כלי הרכב החשמליים, קברניטיו נערכו לנקמה כואבת. אלא שהתגמול לא ממש התממש, בינתיים. לפי סקירה שערכה רשת בלומברג, מעבר לכמה חילופי מהלומות ראשוניים, הן הממשל בסין והן חברות כמו BYD Co. ו-SAIC Motor Corp משתפות פעולה עם החקירה. התגובה העמומה מצביעה על הלחץ שנוצר בשוק החשמליות הסיני שהחמיר בשל מלחמת המחירים מול טסלה בשנה שעברה.

יצרניות רבות ניסו בשנים האחרונות לנגוס בנתחי השוק של פולקסווגן ורנו במגרש הבית. למרות שנתח השוק שלה באירופה עדיין נמוך, הדומיננטיות של סין בשוק כלי הרכב החשמליים מצליח לאתגר את היפן בכל הקשור להובלה העולמית בייצוא רכב. "הסינים היו יורים לעצמם ברגל אם הם היו נוקמים ומחמירים את היחסים עם אחד משותפי הסחר הגדולים ביותר שלהם", אמר מתיאס שמידט, אנליסט רכב בגרמניה. "סין הגיעה לנקודה שבה היא צריכה להתחיל למכור יותר מכוניות מחוץ לגבולותיה".

מכוניות חשמליות מתוצרת סין, כמו הדולפין הקומפקטי של BYD וה-MG 4 של MG Motor שבבעלות SAIC, עולים בערך כפול בממוצע באירופה בהשוואה למזרח. פער המחירים נובע מגורמים הכוללים עלויות העבודה הנמוכות של סין והסבסוד הנדיב, והעלויות הנוספות שחברות צריכות לספוג בעת שליחת מכוניות לחו"ל, כולל תעריפים והוצאות משלוח.

הדולפין נמכר החל מ-111,000 יואן (15,500 דולר) בסין. קונים בגרמניה צריכים להוציא 35,990 אירו (38,780 דולר), אם כי זה עדיין הרבה מתחת למחיר הכניסה ל-ID.3 של פולקסווגן. המצב דומה ב-MG Motor. דגם 3 מתוצרת שנחאי של טסלה יקר בכ-13,000 אירו באיחוד האירופי מאשר בסין.

BYD (צילום: ADRIAN3388, shutterstock)
לשמור על הנתח. BYD|צילום: ADRIAN3388, shutterstock

שמירה על דלת פתוחה לאירופה הרווחית חשובה כעת יותר מתמיד, כאשר ארה"ב אסורה בעיקר בגלל תעריף יבוא של 25% ותמריצי רכישה נדיבים זמינים רק עבור כלי רכב מתוצרת צפון אמריקה. על כף המאזניים עומד עתידם של מאות יצרניות כלי רכב חשמליים לא רווחיות שצמחו בעקבות סובסידיות ממשלתיות גורפות והגבליות פנימיות אחרות.

כל זה קורה שמאבק ההישרדות בעיצומו. ניאו, שפעם נחשבה למובילה בין החברות הצעירות בשוק החשמליות שוקלת קיצוץ נוסף בצוות לאחר סבב ראשוני שהשיל 10% מעובדיה. החברה קיבלה השבוע הזרקת מזומנים נוספת.

בסין, סביר להניח שהשפע של רכבי החשמל יתפוגג ככל ש-BYD תעמיק את אחיזתה בשוק. במקביל, השוק המקומי סובל מצמיחה איטית שנגרמה בעקבות סגרי הקורונה הרבים. "הממשלה הסינית נתנה תמיכה מסוימת בשלבים המוקדמים של התעשייה הזו, אבל היא מתפוגגת כעת בהדרגה", אמר שו היידונג, סגן המהנדס הראשי של איגוד יצרני הרכב בסין. "יצרנים בחו"ל התחילו מאוחר יותר והמוצרים והטכנולוגיה שלהם נמצאים בפיגור יחסית".

החקירה של האיחוד האירופי החלה לפני כחודש, והביאה את הגוש המקושר עם ארה"ב בחיפוש אחר הגנה על תעשייה המעסיקה מיליוני עובדים. בעוד האיחוד האירופי נוקט בחובות נוספות, ארה"ב מחלקת מגוון סובסידיות כדי למשוך השקעות עם כללים נוקשים על שרשראות אספקה מקומיות וייצור רכבי רכב כדי לזכות בתמריצים. "ארה"ב והאיחוד האירופי מאוחדים בכך שהם לא רוצים שהמעבר לרכבי רכב חשמליים יהיה מעבר לרכבים חשמליים סיניים", אמר בראד סטסר, עמית בכיר במועצה ליחסי חוץ בארה"ב. "חוק מתוקן להפחתת האינפלציה בארה"ב המאפשר ליצרניות רכב אירופיות את אותה גישה יסייע בתגובה משולבת".