גיוס עובדים זה כאב ראש. קודם יש צורך בוער - מישהו שיגיע ויקח משימות שיושבות עכשיו על מישהו אחר. אחר כך צריך למצוא אדם שמתאים לתפקיד, זה האתגר הראשון. לשכנע אותו שהוא מתאים לעבור למקום אחר - זה אתגר נוסף. להוציא אותו ממקום העבודה הנוכחי שלו, זה אתגר שלישי. זו מלאכה מורכבת מאוד שגורמת לכך שגיוס הוא פעמים רבות תהליך מתסכל וארוך כשבינתיים העבודה הנוספת הולכת ונערמת על כתפיו של מישהו אחר. שימור עובדים הוא כאב ראש אחר, שמתנהל במקביל: איך מונעים מאדם לעזוב את החברה, ושומרים עליו מלא אתגר, מוטיבציה ועניין?

כמענה לשני התסכולים הללו קמה Gloat, שהבינה שבארגונים גדולים אפשר לאייש משרות פתוחות בעובדים מתוך הארגון במקום לחפש אותם במקומות אחרים. הרווח כאן כפול: גם הצלחת לשמר עובד שאולי היה עוזב, וגם פתרת מחסור של ידיים עובדות. איך יודעים אילו עובדים מתאימים לאילו משרות? פה נכנסת לתמונה המערכת של Gloat שמשמשת כמערכת השמה פנים ארגונית.

החברה הוקמה ב-2015 על ידי בן ראובני, המשמש כמנכ"ל, עמיחי שרייבר (CTO), ודני שטיינבג (CMO). היום היא מודיעה על סבב גיוס D בסכום של 90 מיליון דולר בהובלת קרן ההשקעות של סגן נשיא ארה״ב לשעבר אל גור, Generation Investment Management. כמו כן, בסיבוב הנוכחי השתתפו המשקיעים הקיימים, ביניהם Accel, Eight Roads Ventures, Intel Capital ו-Lumir Ventures. הסיבוב מביא את סכום הגיוסים של החברה לכ-180 מיליון דולר.

החברה לא חושפת את השווי לפיו גוייס הכסף, אבל ראובני רומז שמדובר בשווי שמתקרב לאזור המיליארד דולר. "ברמה האישית, גם בשני הסבבים האחרונים לא בחרתי את המשקיע שהביא את המחיר הכי גבוה, אלא חיפשתי את המשקיע שמביא ערך".

ב-50% מהמקרים הצעד הבא של העובד יכול להיות בתוך החברה

Gloat התחילה את דרכה עם אלגוריתם שעוזר לאנשים לנווט את הקריירה שלהם ולמצוא עבודה בהתאם. הלקוחות היו סטארט אפים שהפלטפורמה הציעה להם מועמדים המתאימים לפרופיל המשרות שהם רוצים לאייש.

לפני ארבע שנים וחצי המוצר השתנה ל-internal talent marketplace. במקום לחפש עובדים בחברות אחרות, הפלטפורמה ממליצה על עובדים מתוך הארגון. "ראינו שהאלגוריתם הראה ב-50% מהמקרים שהצעד הבא של העובד יכול להיות בתוך החברה. וזה לא רק משרות, לפעמים מדובר בקורסים להתפתחות אישית ומקצועית, השמה לצורך פרויקט זמני או בחיבור בין מנטורים לעובדים שמחפשים ליווי כזה. כשהחברה מחפשת את הטאלנטים בתוך הארגון במקום בחוץ זו התנהלות יותר חכמה".

ראובני מוסיף: "בתוך החברות יש כמעט את כל הכשרונות שהן צריכות. כמובן שבחברות גדולות יותר הפוטנציאל גדול יותר. אפילו ב-Gloat אנחנו עובדים איתנו ואנחנו רק 300 עובדים. ה-VP מרקטינג שלנו חיפש מישהו שיודע לעשות קריינות לווידאו והוא מצא שלאחד העובדים יש תחביב מתאים ועכשיו הוא עושה את הקריינות בסרטונים של החברה. גם בחברה קטנה אפשר לחשוב שמכירים את כל העובדים אבל יש עושר מפתיע של כישורים". 

בן ראובני, מנכ"ל Gloat: "חלק מהמטרות של הגיוס זה לצמוח עכשיו. חשוב לנו להגיע לנתח שוק ובכמה שנים הקרובות נגיע למודל רווחי. אז נוכל לחשוב אם אנחנו צריכים עוד גיוסים או לא. המקום שלנו כרגע זה פוקוס על גדילה, אפילו שהשוק היום הוא במצב אחר"

ראובני הופתע לגלות בתחילת הדרך שלחברות אין כמעט מידע על העובדים שלהם. "ישבתי עם חברות ושאלתי על הדאטה שהן מחזיקות ומסתבר שאין להן שום מידע על הכישורים, הניסיון, התחביבים, או השאיפות המקצועיות של העובדים שלהן. כשאנחנו מטמיעים את הפלטפורמה ומחברים אליה את העובדים, אנחנו מבקשים את קורות החיים שלהם ומנתחים את הדאטה ובתמורה העובדים מקבלים בתוך שניות תמונה של מסלול הקריירה שלהם".

מנהלים מוותרים בקלות על העובדים שלהם למשרות אחרות בארגון?
"אם אנשים לא מוצאים את המהלך הבא שלהם בתוך הארגון הם פשוט יעזבו לחברה אחרת. לכן עדיף שהעובד יישאר עם הניסיון והידע שלו וכך כמות העזיבות יורדת".

בכמה אחוזים אתם מורידים את עזיבות?
"בעשרות אחוזים".

כמה השמות תוך ארגוניות עשיתם בארבע וחצי השנים האחרונות?
"אלפים, כולל הפנייה לקורסים לפיתוח כישורים, והתאמות של מנטורינג".

גלואט עובדת עם חברות שיש להן מ-1,500 עובדים ועד מאות אלפים ולדברי ראובני יש לה מאות לקוחות ומספר דו ספרתי גבוה של חברות ענק כמו נסטלה, יוניליוור, פפסיקו, מאסטרקארד, HSBC, גולדמן זאקס, ספוטיפיי, נוברטיס ועוד. מודל התשלום הוא מחיר שנתי לפי עובד. HSBC למשל, זו חברה של 250 אלף עובדים והיא משלמת עבור 250 אלף רשיונות כל שנה.

Gloat מוצר (צילום: Gloat, יח
המוצר של Gloat. מסתבר שלחברות אין מידע על הכישורים, הנסיון או השאיפות של העובדים|צילום: Gloat, יח"צ

גלואט כבר עברה לדבר במונחים של רווחיות?
"אנחנו סטארט אפ בצמיחה ועדיין אין רווח. אני יכול להיות רווחי כבר היום אבל בלי לקחת את נתח השוק שאנחנו רוצים".

שאלת מיליון הדולר שכל החברות מתמודדות איתה: להראות רווחים או צמיחה.
"חלק מהמטרות של הגיוס זה לצמוח עכשיו. חשוב לנו להגיע לנתח שוק ובכמה שנים הקרובות נגיע למודל רווחי. אז נוכל לחשוב אם אנחנו צריכים עוד גיוסים או לא. המקום שלנו כרגע זה פוקוס על גדילה, אפילו שהשוק היום הוא במצב אחר".

היום השוק מדבר על התייעלות. אתם לא שם?
"בתור מנכ"ל הרגליים שלי תמיד על הקרקע. אני מסכים שתמיד צריך להתייעל, אבל אנחנו לא מקצצים בשום גזרה, אלא גדלים בכל החזיתות. אם נרגיש שיהיה שינוי נגיב בהתאם".

מה ה-runway שאתה צופה ל-90 מיליון דולר?
"יש לנו יותר כסף בבנק ועם הסכום שיש לנו עכשיו אנחנו נצליח להחזיק את החברה הרבה מאוד שנים, בתקווה שאם יהיה עוד גיוס הוא יהיה כנראה פחות בשביל הכסף ויותר בשביל למצוא שותף מעניין שיקדם אותנו".