אם אתם עדיין ספקטיים לגבי המטאוורס, אולי הפלטפורמה של פטרישיה (Patricia.ai) תשנה את דעתכם לגבי הטכנולוגיה החדשנית, ובמקרה של פטרישיה, גם השימושית. בגדול, פטרישיה היא מערכת שמייצרת "תאומה דיגיטלית" של הדירה שלכם. אם תרצו - המטאוורס של החיים האמיתיים.

מה עושים עם זה? שני דברים: אפשר לעצב את הדירה שלכם על מסך המחשב, בהדמיה תלת ממדית של כל החדרים וכל התכולה שלהם. אחרי זה היא מאפשרת לקנות את כל הרהיטים, הציורים, החיפויים וכל מה ששילבתם בעיצוב הדירה - הישר מהספקים שלהם. בעידן שבו אנשים פחות מתלהבים מלצאת לסיורים בחנויות רהיטים וסניטציה, והם מורגלים בלקנות הכל בשלל חנויות איקומרס מרחבי העולם - פטרישיה מביאה חדשנות מרעננת לתחום.

הריאיון עם מנכ"ל החברה, דן דואניאס, נעשה כשהוא נמצא בארה"ב, בדרך לרילוקשיין שמטרתו להכות את שוק עיצוב הבית האמריקאי בטכנולוגיה ישראלית. התוכנית היא לגייס שותפים ומשקיעים, לגייס סבב הון של כמה מיליוני דולרים ולתפוס אחיזה בשוק של מאות מיליארדי דולרים בשנה. בדרך לשם, המוצר עבר שינויים והחברה עברה תהפוכות, שרק ממחישים עד כמה מדובר בטכנולוגיה שמחפשת את השוק שלה, אבל נגיע לזה עוד מעט.

סבלנות של נמלה ויכולות של ארכיטקט

מערכות לעיצוב דירות בתלת ממד קיימות בשוק כבר שנים לא מעטות. ברובן הן מערכות מקצועיות ואלה שפונות לקהל הרחב דורשות סבלנות של נמלה עמלנית ויכולות של ארכיטקט מדופלם כדי להפיק מודל שלם של הדירה. בפטרישיה לא צריך לבנות את מודל הדירה. במקום זה מעלים סריקה של תוכנית הדירה, והמערכת מתרגמת אותה אוטומטית למודל. עכשיו מתחיל החלק העיצובי: אפשר לעצב את הקירות והרצפה, אפשר להוסיף רהיטים, שטיחים, חפצי נוי וכל השאר. בעוד שבתוכנות הישנות מדובר באוסף איורים סתמיים של רהיטים וחפצים, בפטרישיה אלה רהיטים וחפצים אמיתיים מתוך הקטלוג של רשתות כמו ID דיזיין, ביתילי, נירלט, סימנס-בוש, קונסטרוקטה, מודי ועוד.

ה-AI של פטרישיה לא משאירה אתכם לעצב לבד. היא שואלת אתכם שורה של שאלות כדי לאפיין את הטעם העיצובי שלכם ואחר כך היא תציע לכם רעיונות לעיצוב הדירה, שמתבססים על הטעם שלכם

החידוש המעניין הוא שה-AI של פטרישיה לא משאירה אתכם לעצב לבד. כמו מעצבי פנים מקצועיים היא שואלת אתכם שורה של שאלות כדי לאפיין את הטעם העיצובי שלכם. אחר כך היא תציע לכם רעיונות לעיצוב הדירה, שמתבססים על הטעם שלכם. וזה לא הכל: המערכת מכילה גם תבניות עיצוב, Skins, מבית היוצר של מעצבים מקצועיים. בלחיצת כפתור הדירה שלכם מקבלת בבת אחת את העיצוב שעליו עמלה מעצבת פנים מקצועית, כולל צבעי הקירות, הרצפה וכל התכולה.

Patricia.ai מוצר (צילום: Patricia.ai, יח
פטרישיה. להעלות את תוכניות הדירה ולעצב בלי לצאת מהבית|צילום: Patricia.ai, יח"צ

"בנינו את זה אחרי שהבנו שהלקוחות לא יכולים לדמיין ולא יודעים לעצב", אומר דואניאס, "כעת הם יכולים לבחור עיצוב בלחיצת כפתור ולהחליף עיצוב בעוד לחיצה". המשך הדרך יהיה מעניין עוד יותר: הפלטפורמה תאפשר למעצבים לעצב דירה ולמכור את העיצוב שלהם למשתמשים. היא גם תאפשר למשפיענים ("תחשוב על קים קרשדיאן, לא תרצה לגור בדירה שמעוצבת כמו הדירה שלה?", מחייך דואניאס) להעלות עיצובי דירות כולל כל התכולה שלהן, וליהנות מהכנסות ממשפרי דיור ועיצוב.

יש אנשים שבאמת קונים ככה רהיטים? מוותרים על לנסות את הספה, לגעת בריפוד?
"אנחנו כבר מוכרים דרך המערכת, לא אגיד שזה במאות אלפי שקלים, אבל מוכרים. חשוב גם להגיד שהקורונה שינתה את רכישות הדברים באינטרנט. והדור הצעיר - זה מה שמעניין אותו. הוא לא רוצה לעבור בין עשר חנויות. הוא רוצה לראות משהו במחיר טוב, להשוות מול מחיר של משהו דומה, ולהזמין אונליין עד הבית. אז אנשים כבר מעלים את תוכנית הדירה, נמצאים במערכת מעל 40 דקות, חוזרים עוד כמה פעמים. זה גם גיימיפיקציה של התחום, אדם מסתובב בבית שלו, משחק עם אפשרויות העיצוב".

הפיבוטים בדרך לפיצוח 

ההיסטוריה של פטרישיה מתחילה ב-2016 בסטארט-אפ בשם ויז'ואל אסטייט (Visual Estate) שפיתח מערכת בשם Vizit להמחשה בתלת ממד לעולם הקבלנים ומתווכי הדירות. הרעיון היה לתת לכל אלה כלי שמאפשר להראות לקונים או השוכרים דירות מבלי שיצטרכו להטריח את עצמם לסיור ממושך בין נכסי נדל"ן, לתת להם חוויה כאילו הם מסיירים בדירה האמיתית, כולל משקפי VR והכל. הבעייה היתה שקיימים מתחרים בתחום, שהלקוחות משום מה מעדיפים להיות פיזית בדירה לפני שהם קונים אותה, ושסוכני נדל"ן הם אנשים שמעדיפים לצמצם את ההוצאות שלהם למינימום האפשרי.

מייסדי ויזואל אסטייט, אלון נפתלי, אנדריי סלומון, חנן ג’קי ישראלביץ’ ומיכאל קלנטרוב, עמדו על סף חידלון. החברה גייסה עד אז כ-1.3 מיליון דולר מהקרנות F2 Capital ו-SLJ, חברת Multigalaxy הספרדית וגם מדואניס, שהיה באותו זמן משקיע אסטרטגי, סמנכ"ל הרכש של חברת מודי, בעלת רשת חנויות לעיצוב הבית.

עבור מודי, הטכנולוגיה הזו היתה בעלת חשיבות רבה. ואז הגיעה ההצעה לעשות פיבוט, לזנוח את שוק הקבלנים ולפנות אל שוק עיצוב הבית. דואניאס רכש את הטכנולוגיה בסכום שנאמד במאות אלפי דולרים, והקים סטארט-אפ חדש, patricia.ai, כשאיתו מייסדים שותפים גם שניים מהמייסדים הראשונים - נפתלי וסלומון.

"החברה לא התפתחה כי השוק שהיא כיוונה אליו היה קטן מדי", אומר דואניאס, "ואז החלטנו פשוט לרכוש את ויז'ואל אסטייט. ביחד עם אלון נפתלי, שהיום הוא ה-COO ואנדרי סלומון בנינו מחדש חברה. עזבתי את התפקיד שלי במודי וקפצתי לתוך הדבר הזה. אני רואה לאן העתיד של התחום הזה הולך ומי יהיו הלקוחות העתידיים. הבנתי שיש פה שינוי בעולם הריטייל".

עבור רשתות החנויות העסקה פשוטה: קטלוג המוצרים שלהם נסרק ועובר הדמיה לתלת ממד ללא תשלום. הם גם לא משלמים על נוכחות בפלטפורמה. ההכנסות יגיעו כאשר הלקוחות ישבצו את המוצרים

המערכת של פטרישיה, שנבנתה מחדש, פונה לשני קהלי יעד: לחברות ולחנויות שמוכרות ריהוט וחפצים לבית, ולאנשים פרטיים שרוצים לעצב את ביתם במו ידיהם בלי להזדקק לשירותי מעצב פנים מקצועי. עבור רשתות החנויות העסקה היא פשוטה: קטלוג המוצרים שלהם נסרק ועובר הדמיה לתלת ממד ללא תשלום. הם גם לא משלמים על נוכחות בפלטפורמה. ההכנסות שלהם יגיעו כאשר הלקוחות ישבצו את המוצרים שלהם בדירת החלומות שלהם וילחצו על תשלום בקופה. גם עבור לקוחות פרטיים השימוש כולו הוא בחינם, עד לשלב רכישת המוצרים. ולקוחות שיגיעו לחנויות הפיזיות יפגשו שם בפטרישיה על גבי טאבלטים, שיאפשרו להם לראות את הרהיט המעניין אותם משובץ בתוך הדירה שלהם.

מנכ
דן דואניס (בתמונה מארה"ב). "בארה"ב התקציבים אחרים"|צילום: Patricia.ai, יח"צ

מה כיוון ההתפתחות, מה אתם תעשו בשנה הקרובה?
"אני עכשיו בארה"ב כי אנחנו פותחים דרך לשוק האמריקאי. יש לנו כמה שיתופי פעולה מעניינים בארה"ב. השוק שלנו הוא שוק עולמי של 250 מיליארד דולר. אנחנו מאמינים שנגדל ונתפתח יפה אבל בארה"ב התקציבים אחרים. יש התעניינות גדולה וכנראה נגיע לסבב גיוס נוסף ממש בקרוב".