"הרעיון התחיל מחבר שתיכנן טיול והרגיש שהוא קרא כל פיסת אינפורמציה בכל פורום ובאמצע הטיול הוא התבלבל בדרך והגיע למפל הכי יפה בטיול. הוא לא קרא עליו בשום פורום וזה לא היה הגיוני", מספר אוריאל מסלנסקי, מייסד שותף ומנכ"ל של אטלי. "הוא חזר לארץ וגילה שכן דובר על המפל הזה בקבוצות אבל המידע נעלם שם.

"התחלנו לחקור וגילינו את קהילת ה'לא גלוטן', שכולם בה מחפשים ומשתפים מקומות ידידותיים, אחרי זה ראינו חבר שטייל בשביל חוצה ישראל וסימן על מפה פיזית איפה יש מקומות למילוי מים, וככה כל פעם נפל עוד אסימון ועוד אסימון. אטלי נולדה מתוך הבנה ששיתוף ידע מבוסס מיקום לא עובד בפרקטיקה. מצד אחד חוכמת ההמונים נכנסה לכל תחום בחיים, אבל היא לא עברה את המהפכה של מיפוי והתמצאות".

לדברי מסלנסקי, "עד היום התמקדנו בהוכחת היתכנות וגדילה של הקהילות והתוכנית העסקית עכשיו היא לאפשר למנהלי קהילות להרוויח מהפלטפורמה ולעבוד בצורה של חלוקת רווחים"

חיפוש מקומות בגוגל לא תמיד מביא את התוצאות הרצויות, הדורות הצעירים מכירים את החוויה של חיפוש ברשתות החברתיות שגם הוא לא עובד בצורה מיטבית. צריך לחפש האשטגים, או להצטרף לקבוצות פייסבוק, והמידע בכל המקומות האלה יותר הולך לאיבוד מאשר נמצא בהישג יד.

כשהאסימונים התחילו ליפול מסלנסקי עם שני שותפים נוספים, אביעד קופנהגן וג'ושוע קאופמן, פיתחו אפליקציה ושיחררו אותה לעולם כדי לראות איך אנשים מגיבים. "תוך כמה ימים הגיעו אלפי משתמשים והבנו שעלינו על משהו, והמשכנו לבנות עוד ועוד כלים", מספר מסלנסקי. "אנחנו קוראים לזה בטא שיצאה משליטה כי בלי לשים שקל על קידום הגענו לכ-120 אלף משתמשים וכ-6,500 קהילות".

 

 

אטלי היא רשת חברתית של מיפוי מקומות?
"אנחנו לא רואים את עצמנו רשת חברתית למרות שיש דמיון, אבל בסוף אנחנו כלי. המטרה של הרשתות החברתיות היא להשאיר את המשתמשים כמה שיותר בפלטפורמה, אנחנו לא, אנחנו רוצים להיות כלי שיביא לאנשים פתרון. יש לנו ממשקים עם הרשתות והרבה שיתופים מגיעים משם, למשל בקבוצות סביב נושא מסוים, שיש בהן המלצות, שכבר נמאס לחזור עליהן הרבה פעמים. בסוף שמים לינק למפה רלוונטית אצלנו".

הדוגמאות לקהילות ומפות הן רבות ולעיתים אפילו נישתיות וביזאריות, כמו קהילה ישראלית ענקית שמונה כ-40 אלף משתמשים שמיפו את כל המעיינות בארץ, מפת עגלות קפה ואף מפת קברי צדיקים.

זו אפליקציה לשימוש תיירותי?
"יש לזה לא מעט שימושים תיירותיים אבל לא רק, ובשלב הזה פחות", משיב מסלנסקי. "יש קבוצה של נהגי משאיות בטקסס שממפה את כל המקומות שבהם אפשר להחנות את המשאית בחינם בלילה, שזה לא תיירותי.

"יש קבוצה של חובבי דבורים שממפים את ריכוזי הדבורים. קהילות של דייטינג של איפה כדאי לצאת לדייט ראשון, בלונדון יש קהילה של ברים, שממפה את הברים ואיזה סוגים של בירות יש בכל אחד. אנחנו כל פעם מופתעים מחדש מהשימושים, לאחרונה נתקלתי בקהילה של משיטי יאכטות שמיפתה את תחנות הדלק בים, יש קהילות של אוניברסיטאות שממפה איפה יש מכונות צילום וברזיות ברחבי הקמפוס".

מאיפה אתם שואבים את המידע?
"הכל מבוסס על חוכמת ההמונים, מחברי קהילה שמתאגדים סביב נושא מסוים ומייצרים המלצות על גבי המפה באופן אקטיבי".

ומה המודל העסקי? פרסומות?
"חס וחלילה. אנחנו ממש לא אוהבים פרסומות והגדולה של הפלטפורמה היא שהמידע אמין כי הוא מיוצר על ידי המשתמשים. עד היום התמקדנו בהוכחת היתכנות וגדילה של הקהילות והתוכנית העסקית עכשיו היא לאפשר למנהלי קהילות להרוויח מהפלטפורמה ולעבוד בצורה של חלוקת רווחים (revenue share). עכשיו אנחנו עושים פיילוט ראשון עם מנהל קהילה שממפה את כל חניוני הלילה לקרוואנים באירופה, והוא יוכל לגבות כסף עבור שימוש במפה".

אתם חושבים שאנשים ישלמו על מידע שאפשר למצוא אותו בחינם?
"אני חושב שהתרגלנו מחדש לשלם על תוכן איכותי, כמו על יוטיוב פרימיום ושירותי סטרימינג ואני מאמין ש-99% מהמידע בפלטפורמה שלנו יישאר חינמי וקהילתי. כבר היום ועוד לפני שהשקנו את האפשרות של מנהלי קהילות להרוויח כסף מהתוכן באופן רשמי אנחנו רואים שהם מצאו דרכים אחרות לעשות מונטיזציה למשל קהילות שהן בהזמנה בלבד ואם רוצים להצטרף אליהן צריך לשלם באמצעות פייפאל או פטריון. הם עושים שת"פים ומעניקים הטבות לחברי קהילה. זה משפיעני רשת עם מודל עסקי".

מה הצורך באגירה וסיווג של מידע בעולם של ג'נרטיב AI?
"להפך. ה-AI מייצר תוצאות שהן לא תמיד נכונות ובעיקר לא אמינות וברוב המקרים המידע לא קיים. למשל, איזה בירות מוגשות באיזה בר, שום AI לא יודע לענות על זה. לנו זו הזדמנות להשתמש ב-AI מאחורי הקלעים כדי להנגיש את המידע שהמשתמשים מייצרים, אבל המידע כולו מבוסס על חכמת ההמונים".

אטלי השיקה השבוע את האפליקציה ומדווחת על גיוס בסבב A של כ-17 מיליון דולר מהקרנות טרגט גלובל (Target Global) וטל ונצ'רס (Tal Ventures), בנוסף לסכום סיד של מיליון דולר שגוויס מקרנות קטנות יותר.

את החברה הקימו מסלנסקי, קופנהגן וקאופמן בתחילת 2019 והיא מונה היום כחמישים עובדים בתל-אביב וניו-יורק.